7 indok, mely az úszás mellett szól valamint, hogyan szünteti meg a hátfájást

7 indok, mely az úszás mellett szól valamint, hogyan szünteti meg a hátfájást

Fáj a háta és minden üléssel töltött perc a számítógép előtt teljes kínszenvedés? Pontosan önnek kellene elkezdenie az úszást. Vegye célba hetente a medencét, tanulja meg a helyes technikát és a fájdalom enyhülni fog. Hogyan enyhíti az úszás a sajgó testet és lelket? Merüljön bele az olvasásba...

1. Nem terheli az ízületeket és a gerincet sem

A gravitáció könyörtelen és minden pillanatban a föld felé húz minket. A sporttevékenységeknél, melyeknél a lábunk állandóan a földhöz ütközik,  ízületeink és gerincünk kopásához vezet. Annak ellenére, hogy a testünk erre fel van készülve, nem árt vele vigyázni. Az úszás az ízületeket nem terheli, az edzések közben a víz ellenállásával kell megküzdeni, de ez a fajta mozgás nem árthat az ízületeknek. Az úszás ezért ideális azoknak, akiknek vigyázniuk kell az ízületekre és a gerincre (fájdalmak, törések, túlsúly), de alkalmas mint kiegészítő tevékenység pl.: futáshoz, hogy a testnek más mozgás fajta is biztosítva legyen.

2. Szilárd izomzatot hoz létre

Egyes nők tartanak attól, hogy az úszással hatalmas izmos vállak és karok keletkeznek. Aggodalomra semmi ok, az úszás inkább a teljesítményre összpontosít, mint sem az erő kifejtésre. A rendszeres edzés során a testünk szépen megfeszesedik és a szilárd izomzat egyenes út a fájdalom mentes háthoz. Járjon el úszni kétszer egy héten és a változás látható lesz - az izmok szilárdabbak lesznek és teljesen újak fejlődnek :-)

3. Mozgásba hozza azokat az izmokat is, melyek csak céltalanul tengődnek

Lehet, hogy önök is úgy gondolták, hogy az úszás leginkább a karokat, vállakat és lábakat terheli. Ez viszont nem igaz. Hogyha a megfelelő technikát gyakorolják egyes stílusoknál, az izmok legtöbb csoportja mozgásba hozható általa. Beleértve a hát és hasizomzatot is, melyek a hátfájások során gyakran elenyésznek. Némelyek ezek közül az izmok közül nagyon mélyen fekszenek és a nap során egyáltalán nem mozognak és épp az úszás során lépnek használatba.

4. Megtanít a helyes lélegzésre

Ha valaha is érzett vagy birkózott már hátfájással, biztosan tudja nagy jelentősége van a légzésnek is. Nem csoda, hogy a jóga vagy más rehabilitációs gyakorlatok alapja a helyes légzés. Gyakran felszínesen lélegzünk, csak a vállig, nem használjuk a rekeszizmokat. Mindez megzavarja az izmok rendszerének, szalagoknak és ízületeknek az egyensúlyát és a fájdalmak már jelen is vannak. Az úszás közben jelentősen nő a tüdő kapacitása és a teljes légzés, melynek során a rekeszizom, teljes mellkas és a kulcscsont alatti hely használatba kerül. A megfelelő és helyes légzés olyan előny, melyet élete során mindig ki fog tudni használni - sportolás közben, ha buszra szalad, éneklésnél vagy ha csupán felakar lélegezni egy nehéz nap után.

5. Az úszás segít az egészségügyi korlátok közepette is

Kis gyerekek, idősek, túlsúlyosok, leendő anyukák, idegrendszeri megbetegedések… Úszni mindenkinek lehet. Ismerni kell csupán a lehetőségeinket, korlátainkat, ambícióinkat. Ha hátfájással küzd, javasolt tapasztalt gyógytornászhoz fordulni, aki tanácsot ad, mire kell összpontosítani és mit a legjobb kihagyni. A javaslatok mindenki számára más és más lesz, a lényeg viszont mindig ugyanaz lesz - a helyes technika rögzítése, megtanulni vízbe lélegezni, ésszel úszni. Határozottan ne féljen használni segédeszközöket - úszódeszkát, lábbóját, tenyérellenállást, uszonyokat, pipát… Minden kellék új lehetőséget kínál az edzés során. Nagy hiba lenne feladni, különböző leküzdhető korlátai miatt. Ne féljen megtalálni az utat. A legjobb inspirációt a paraolympikonok jelenteken. A blogunkon már írtunk Mallory Weggeman és Brad Synderről. Mindkét sportoló az úszásba sérüléseik után kezdtek.

6. Pihenés a merev testnek

Az úszás nem csak kemény edzés és törekvés a szilárd és feszes izmokért. A víznek lazító hatása van, lebegteti a testet, nyugtat és szó szerint oldja a megfeszült izmokat. Az edzés után töltsön 5 percet relaxálással forduljon a hátára és hagyja, hogy a víz dolgozzon ön helyett. A lazításhoz alkalmasabb a melegebb víz, mivel a hidegben az izmok gyakran összehúzódhatnak és megfeszülhetnek. Nézze meg, hogyan néz ki a teljes “kikapcsolás” a vízben és ne féljen kipróbálni a háta hálás lesz.

7. Ússzon a lelki békéjéért

Így a végéhez közeledve, elkanyarodunk a testtől a lélekhez. A lelki dolgokat a végére hagytuk, de igazából ez nagyon fontos pont talán a legfontosabb. A manapság a test és a lélek kapcsolata rengeteg kutatás tárgya és már tudjuk, hogy a stressz, depresszió, szorongás előbb vagy utóbb az orvosunk kezébe taszít. Akárcsak a fájó hát is. Itt és ebben is segítségünkre lehet az úszás. A vízben eltöltött idő nyugalmat és csendet kínál. Némely úszó a vízben való mozgást meditációként fogja fel, miközben a gondolataik teljesen megtisztulnak. Más embereknek viszont épp ellenkezőleg, ilyenkor úsznak a felszínre nagyra törő gondolatok, érzések, melyekre a forgalmas mindennapokban nincs elég idő. Egyik variáció sem rossz, meditálhat üres fejjel gondolatok nélkül vagy a medencében oldhatja gondjait és az élet örömeit egyaránt. A fontos az legyen, hogy úszás közben csak is önmagunkra összpontosítsunk, a saját testünkre és lelkünkre. Ne törődjön azzal, hogy valaki gyorsabban úszik a másik sávban, vagy hogy a másik három hölgynek is ugyan olyan úszódressze van mint önnek. Ússzon nem csak a jobb teljesítményért és egészséges hátért, de a lelki békéjéért is.

Legközelebb a blogunkra Lucia Dusková gyógytornász érkezik, aki elmondja, hogyan segít az úszás egyes betegségeknél.

 

Több örömöt és kevesebb fájdalmat kíván Ancsi a Sporteon csapatából.






X